Svar: Sveskemos mod forstoppelse
9. december 2019
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Sveskemos, udblødte svesker eller lignende er et gammel husmoderråd mod træg mave, og rigtig mange forældre oplever, at det hjælper med til at holde barnets mave igang naturligt. Det kan være en idé at variere med f.eks. abrikosmos eller blommemos, som også kan have lidt ekstra afførende effekt. Eller du kan blande svesker sammen med andre former for frugt og bær.
Svesker (og blommer i lidt mindre grad) indeholder sorbitol, der er et sukkerstof, som hjælper med at sætte skub i afføringen. Vores mave-tarm-system er ikke særlig godt til at nedbryde sorbitol, hvorfor vand trækkes ind i tarmen og derved skabes den afførende effekt.
Man skal indtage svesker dagligt igennem mange måneder til år, før man "bliver afhængig" af det - det siger i hvert fald de mave-tarm-læger som jeg har talt med, og risikoen for at små børn skal blive afhængige af at få sveskemos som del af en varieret kost er derfor meget lille. Sveskemos bør netop gives i variation med andre former for frugtmos og bærmos, og nu hvor din datter er 6 måneder gammel må hun spise stort set alle fødevare - og jo mere variation du kan tilbyde hende, jo mere naturligt vil hendes mave blive holdt igang.
Grøntsagsmos lavet af forskellige grøntsager er meget vigtigt. Hun kan få kartofler, gulerødder, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Tag udgangspunkt i de grøntsager, som I selv spiser til aften.
Hun må også meget gerne få rodfrugter. Du skal dog være opmærksom på selleri, spinat, rødbede og fennikel, som ofte indeholder større mængder nitrat. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Kød og fisk skal stille og roligt tilsættes hendes grøntsagsmos og det vil naturligt også være med til at skabe mere og mere variation og holde maven naturligt igang...
Og også hendes grød må gerne gøres grovere, så hun får lidt ekstra fibre den vej igennem. Netop fibre er også vigtigt for at forebygge forstoppelse. Hun må gerne få havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød, og hen af vejen kan hun også tilbydes ristede rugbrødsbjælker at gnave i og små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg.
Så - hun må gerne få lidt sveskemos, som du giver hende, og som hun er glad for. Det bør indgå som del af en varieret kost, og du skal naturligt medtænke netop variation for at holde hendes mave igang, så hun ikke skal have sveskemos dagligt i de næste mange måneder til år :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske