Svar: Sveskemos mod forstoppelse

9. december 2019

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Sveskemos, udblødte svesker eller lignende er et gammel husmoderråd mod træg mave, og rigtig mange forældre oplever, at det hjælper med til at holde barnets mave igang naturligt. Det kan være en idé at variere med f.eks. abrikosmos eller blommemos, som også kan have lidt ekstra afførende effekt. Eller du kan blande svesker sammen med andre former for frugt og bær.

Svesker (og blommer i lidt mindre grad) indeholder sorbitol, der er et sukkerstof, som hjælper med at sætte skub i afføringen. Vores mave-tarm-system er ikke særlig godt til at nedbryde sorbitol, hvorfor vand trækkes ind i tarmen og derved skabes den afførende effekt.

Man skal indtage svesker dagligt igennem mange måneder til år, før man "bliver afhængig" af det - det siger i hvert fald de mave-tarm-læger som jeg har talt med, og risikoen for at små børn skal blive afhængige af at få sveskemos som del af en varieret kost er derfor meget lille. Sveskemos bør netop gives i variation med andre former for frugtmos og bærmos, og nu hvor din datter er 6 måneder gammel må hun spise stort set alle fødevare - og jo mere variation du kan tilbyde hende, jo mere naturligt vil hendes mave blive holdt igang.

Grøntsagsmos lavet af forskellige grøntsager er meget vigtigt. Hun kan få kartofler, gulerødder, squash, blomkål, broccoli, pastinak, ...

Annonce

... persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Tag udgangspunkt i de grøntsager, som I selv spiser til aften.

Hun må også meget gerne få rodfrugter. Du skal dog være opmærksom på selleri, spinat, rødbede og fennikel, som ofte indeholder større mængder nitrat. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.

Kød og fisk skal stille og roligt tilsættes hendes grøntsagsmos og det vil naturligt også være med til at skabe mere og mere variation og holde maven naturligt igang...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og også hendes grød må gerne gøres grovere, så hun får lidt ekstra fibre den vej igennem. Netop fibre er også vigtigt for at forebygge forstoppelse. Hun må gerne få havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød, og hen af vejen kan hun også tilbydes ristede rugbrødsbjælker at gnave i og små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg.

Så - hun må gerne få lidt sveskemos, som du giver hende, og som hun er glad for. Det bør indgå som del af en varieret kost, og du skal naturligt medtænke netop variation for at holde hendes mave igang, så hun ikke skal have sveskemos dagligt i de næste mange måneder til år :)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika